1. Bli superbruker i Demobutikken!
Vi i Gurusoft har laget en nettbutikk med produkter og sider, uten tilpasninger eller tilleggsprodukter. Denne kaller vi Demobutikken. Dere har admin-tilgang til denne butikken, som dere har fått av deres prosjektleder i Basecamp. Dere kan derfor gå inn og lære dere hvordan nettbutikken fungerer. Her kan dere opprette produkter, sider og artikler, for å lære hvordan man jobber med nettbutikken og bli en superbruker. Vi anbefaler å se gjennom våre opplæringsvideoer, for hjelp om hvordan dere skal gå frem.
Bli superbruker på produkter. Test med å opprette to eller tre produkter og finn ut hvilken informasjon dere ønsker inne på produktdetaljen. Trenger dere lange beskrivelser, eller kanskje mange bilder? Hvilke spesifikasjoner trenger dere? Prøv dere på attributter! Vi anbefaler å først teste hvordan dere beriker produkter manuelt, for deretter å teste opplastingsfunksjonen på produkter, og deretter på bilder.
Bli superbruker på sider ved å bygge opp sider. Test ulike sideelementer. Husk å velge "egendefinert" og deretter "bruk egendefinert" så kan du sette opp siden, og flytte på elementer, som du ønsker.
Dere kan endre så mye dere vil i nettbutikken - alle endringer blir slettet en gang i døgnet. Vårt eneste ønske til deg som er inne på demobutikken, er å ikke redigere på forsiden. Årsaken til dette er at vi noen ganger viser fram vår demobutikk i kundemøter - og vips så er det deres endringer vi ser på!
Les mer om vår demobutikk her: https://www.gurusoftecommerce.no/demobutikker
Våre opplæringsvideoer finner dere her: https://www.gurusoftecommerce.no/opplaring
2. Kvalitetsikre data i ERP.
Som en klok person en gang sa; shit in, shit out. Dersom dere skal ha integrasjoner, vil data fra ERP bli sendt over til nettbutikken. Det sier seg selv da at kvaliteten på data i ERP er noe deres kunder vil se i nettbutikken! Vi anbefaler derfor at dere kvalitetsikrer dataene som ligger i ERP. Dersom dere ønsker å se hvordan en standard integrasjon for deres ERP-system ser ut hos oss, kan dere spørre deres prosjektleder. Det er disse integrasjonsreglene vi vil ta utgangspunkt i når vi avtaler integrasjonen med dere. Vi vil forsøke å kartlegge om noen skal tas bort eller noen nye må til.
Gurusofts integrasjon har krav til at produktnummer kun inneholder tegnene "a-z", "0-9" og "-". Dersom dere har produktnummer med andre tegn, anbefaler vi at dere endrer på disse.
Når integrasjonen er satt opp må produktnummer i ERP aldri endres eller slettes. Når et produkt skal slutte å vises i nettbutikken for kunder velges isteden en status tilsvarende utfaset. Heller ikke priser eller kunder må slettes når de er integrert. Vurder nå om dere har rutiner internt som må endres som følge av dette.
Les mer om integrasjoner her: https://www.gurusoftecommerce.no/huskeliste-integrasjoner
Les mer om kvalitetsikring av data her: https://www.gurusoftecommerce.no/klargjore-og-kvalitetssikre-grunndata
3. Planlegg menystrukturen i deres nye nettbutikk.
Dere kan allerede nå planlegge hvilken menystruktur dere ønsker i nettbutikken. Dette bestemmer kundens navigasjon i nettbutikken, og kan påvirke konverteringen. Prøv å sett dere i sluttkundens sko, og tenk hvordan de går frem for å finne de rette produktene med færrest mulige klikk.
Bruk gjerne et dokument når dere skal planlegge, eller skisser opp et tre. Vi anbefaler å ha maksimum tre menynivåer det vil si:
Forside -> Side 1 -> Side 2 -> Side 3
For mer enn tre menynivå kreves en kundetilpasning.