Til toppen

Nettbutikken og synlighet i Google

Noen tips for å gjøre nettbutikken synlig.

1. mars 2021 av Edvard Susnic Krossøy


Godt og presist innhold er det viktigste dere kan gjøre for at nettbutikken skal bli godt synlig. Tenk på brukeren sin opplevelse av nettbutikken (les: bruker-optimalisert innhold). I tillegg leser Google automatisk inn all tekst, derfor er tekst viktig.

Hva er viktig i arbeid med innhold?

Fyll ut "Salgstekst" på alle produkter. Dette er 1-3 setninger om produktet. Denne teksten skal være “unik” for hvert produkt, og ikke bare en copy/paste. Bør heller ikke være en eksakt kopi av det som ligger i produktets “Beskrivelse”.

  • “Salgstekst” er ett av de viktigste feltene for synlighet i søk, og bør prioriteres høyt i arbeidet med innhold. For søk og synlighet er “Salgstekst” viktigere enn feltet “Beskrivelse”.
  • Dette vises i utgangspunktet i Google, med mindre man velger å overstyre dette ved bruk av “SEO beskrivelse”, som man kan, men ofte ikke er nødvendig.
  • Dette kan vises i produktlister, og i standard oppsett vises det i produktlister i listevisning, men er skjult i rute-visning.
  • Denne teksten brukes også når vi leverer produktinformasjon automatisk til andre tjenester, som Product feed, hvor strukturert produktinformasjon tilgjengeliggjøres for bruk i blant annet Google Merchant, Facebook Shopping og Prisjakt.

Legg til tekst på alle sider (landingssider/kategorier). Når man går til en side, bør det alltid være noe tekst på denne siden. Dette er informasjon dere ønsker å formidle til brukere, og som Google leser inn i sin motor.

Lag egne sider for viktige produsenter og merkevarer dere ønsker å trekke frem (gjelder også ved egenprodusert merkevare). Produsenter / merker søkes ofte på, og da bør dere ha en egen side med spisset informasjon (tekst + produkter).

  • Eksempel: Hvis dere har Nike-produkter bør dere ha en side med navn “Nike” og relativ-URL “/nike”.

Lag artikler. Dette beriker deres nettbutikk, og er fint å legge til på sider (ved bruk av sideelementet artikkelliste) for å gi nyttig og godt innhold til besøkende, som skaper interesse.

Legg til linker i bunnmenyen til nyttige sider i deres nettbutikk. I bunnmenyen er det fint å trekke frem andre sider som ikke ligger direkte i hovedmenyen som bør være enkle å finne for brukere.

Annet du bør være klar over når du jobber med innhold og synlighet:

  • “Navn” på produkter/sider/artikler sendes til Google som tittel, med mindre dere har lagt til en egen “Tittel”, da vil “Tittel” overstyre “Navn” og sendes til Google. “SEO Tittel” overstyrer igjen “Tittel”, dersom dere har lagt til tekst i det feltet. Har dere gode titler / navn, trenger dere i utgangspunktet ikke å bruke dette feltet.
  • “Nøkkelord” under “SEO” kan brukes for å legge til spesifikke ord / fraser det er ekstra viktig at søkemotoren skal fange opp (gjelder produkter, sider og artikler).
  • Bilder som lastes opp med tekst på bildet, vil IKKE fanges opp av Google. Derfor anbefales det ikke å laste opp bilder med tekst, men heller å bruke nettbutikkens tekst-felter for å legge til tekst (enten ved siden av eller oppå et bilde) eller benytte innholdselementer, slik at det fanges opp som tekst i systemet og kan leses av Google.

 


Hva synes du om denne artikkelen?