Skip to main content
Til toppen

Hvordan bruker jeg Søkemotor (SEO)-fanen i Gurusoft?

Du har sikkert sett at det finnes en fane på produkter, sider og artikler i adminverktøyet som heter Søkemotor (SEO). Vi skal her forsøke å gi deg en beskrivelse av de enkelte feltene, hvorfor og hvordan disse brukes.

5. oktober 2020 av Helge Krossøy og Linda Fermann


INFO:
Når vi bruker begrepet “nettside” i denne artikkelen, så gjelder det alle sidene på deres nettsted (nettbutikk). Det vil si at det gjelder uansett om det er et produkt, en artikkel eller en side.

På både produkter, sider og artikler i adminverktøyet vil dere finne en fane som heter “Søkemotor (SEO)”, og den ser slik ut:

Tittel, beskrivelse og nøkkelord er noe som kalles meta-tagger, canonical og gammel-url er lenke-tagger, mens prioritet er en tag som er relatert til sitemap. Vi skal i denne artikkelen gjennomgå disse feltene.


Innholdsfortegnelse:


Hva er en meta-tag?

En meta-tag inneholder informasjon om nettsiden, og denne informasjonen kalles metadata. Enkelt forklart er dette informasjon om informasjonen som finnes på siden. Disse taggene lever i html-koden, innholdet leses kun av datamaskinene og vises ikke på nettsiden. Eksempler på meta-tagger er tittel, beskrivelse, nøkkelord samt mer teknisk informasjon som karaktersett og layout.

Hva brukes meta-tagger til og hva er det viktig å være klar over?

Den informasjonen som finnes i meta-tagger benyttes av søkemotorer for å få bedre forståelse av innholdet som finnes på nettsiden. Søkemotorer, som for eksempel Google, bruker denne informasjonen blant annet til rangering av nettsiden og vise utdrag i søkeresultater.  

Vi understreker samtidig at ingen vet eksakt fasit på hva og hvor mye som vektlegges av søkemotorene. Det foregår også en kontinuerlig utvikling innenfor fagområdet, og hva søkemotorene vektlegger vil endre seg over tid.

Informasjon i meta-tagger vil heller aldri alene kunne gi en bedre rangering av nettsiden i søkeresultater eller kompensere for manglende innhold. Det kan derfor ikke understrekes nok hvor viktig det er at innholdet på selve nettsiden er av høy kvalitet og er brukervennlig.

Det som er sikkert er at dere bør starte med å plukke ut de viktigste sidene, artiklene og produktene på deres nettsted og sørge for at disse er godt beskrevet i henhold til det vi gjennomgår nedenfor. Så får det heller være en mer langsiktig jobb å vedlikeholde informasjonen for alle produkter, artikler og sider. Husk at dere også kan vedlikeholde denne informasjonen gjennom å benytte uttrekk-/opplastingsfunksjonen i adminverktøyet.


Gjennomgang av de ulike feltene under SEO-fanen

I Gurusofts løsning blir noen av disse meta-taggene automatisk fylt ut for dere uten at dere trenger å foreta dere noe. Dere har mulighet til å overstyre dette ved å fylle ut feltene under SEO-fanen. Andre meta-tagger krever at felt under SEO-fanen er fylt ut dersom de skal ha innhold. Vi skal se nærmere på de konkrete feltene nedenfor.

Vi har også markert de ulike meta-taggene med om de MÅ eller BØR ha innhold. MÅ betyr at dere må sørge for at taggen har innhold - og ikke minst riktig innhold. BØR betyr at vi anbefaler at dere sørger for at taggen har innhold.

Tittel/Title (MÅ)

Tittel er en meta-tag som søkemotorer må vite for å kunne presentere en tittel i nettleserfanen og en tittel på søkeresultatet i søkemotoren. Det vil si at alle sider, artikler eller produkter MÅ ha en tittel.

Gurusofts løsning genererer automatisk en tittel for dere. Det innebærer at nettbutikken allerede er ivaretatt i forhold til dette kravet om å ha en tittel, og gjøres på følgende måte:

  • TITTEL: Produkt, artikkel og side har alle et eget felt som heter “Tittel”. Feltet vil alltid ha innhold, enten ved at det automatisk arver navnet til produktet, artikkelen eller siden, eller ved at dere har definert en egen tittel. Dersom tittelfeltet under SEO-fanen ikke er fylt ut, så er det innholdet i dette tittelfeltet som settes inn i meta-taggen “Tittel” (Title).
  • SEO-TITTEL: Dersom tittelfeltet under SEO-fanen er fylt ut vinner det over tittel på selve produktet, artikkelen eller siden. Da settes det inn i meta-taggen “Tittel” (Title).

Selv om dette er automatisk ivaretatt, betyr det ikke at dere bør se bort ifra tittelfeltet på selve produktet, artikkelen eller siden samt tittelfeltet under SEO-fanen. Noen ganger vil det kanskje være ulike krav til tittelen som vises til brukeren og krav som søkemotoren har til tittelen. For å tilfredsstille en brukervennlig tittel kreves det ofte flere ord og mellomord for å formidle et budskap, mens for en søkemotor bør det optimalt være mellom 10 og 70 tegn. Det betyr at det er behov for en mer konsis og presis tittel, og ikke like utfyllende som en bruker ville hatt nytte av. Dersom feltet “Tittel” under “Søkemotor (SEO)” er fylt ut, vil søkemotoren se dette som tittel på siden. Som nevnt vinner dette over tittel som er lagt inn på produktet, artikkelen eller siden.

Eksempel:

La oss ta et tenkt eksempel på en artikkel hvor vi skal gi noen tips til helgeaktiviteter. Når vi oppretter artikkelen gir vi den et kort og url-vennlig navn, siden det er navnet som danner url-alias automatisk. Da slipper vi å redigere dette etterpå, eller huske på å endre dette før vi publiserer.

Navn:
Vi velger derfor å navngi artikkelen til “Tips til helgeaktiviteter”, slik at url-alias blir “/tips-til-helgeaktiviteter”.

Tittel:
Det navnet vi ga på artikkelen var kanskje ikke så informativt og selgende til de brukerne som vi faktisk lager artikkelen til. Vi ønsker at tittelen skal si litt mer om innholdet og at bruker skal få lyst til å lese mer. Derfor legger vi inn følgende tittel “Kjeder du deg og lurer på hva du skal gjøre i helgen - her er våre 10 tips til aktiviteter som gjør deg glad”.

SEO-tittel:
For søkemotoren er nok denne tittelen litt for lang. Vi bør derfor tilpasse den til å være mer konsis og kortere (mellom 10 og 70 tegn). Derfor legger vi inn følgende tittel under “Søkemotor (SEO)”-fanen:“:”10 tips til helgeaktiviteter som gjør deg glad”. Da har vi dekket det mest essensielle i artikkelen, og er fornøyd med hva som vises som tittel på artikkelen i et søkeresultat.

Her er et skjermbilde av SEO-feltene som vi har fylt ut i admin. Vi har også lagt inn beskrivelse og nøkkelord som vi gjennomgår lengre ned.

 

Når disse feltene er fylt ut ser det slik ut i nettleseren når vi inspiserer HTML-koden:

 

Her ser vi at innholdet som er lagt i SEO-feltene vises som innhold i HTML-koden på både title, description og keywords. I tillegg har vi lagt inn en canonical-lenke, som vi gjennomgår vi lengre ned i artikkelen.

Oppsummert:

  • Innholdet i tittel-taggen vises som tittel i nettleserfanen og som tittel på søkeresultatet i søkemotoren.
  • Vær konsis, spesielt på viktige sider og produkter, og hold dere mellom 10-70 tegn.
  • Dersom feltet ikke er utfylt, hentes data fra sidens, artikkelens eller produktets tittel.

 

Beskrivelse/Description (MÅ)

Beskrivelse er en meta-tag som benyttes av søkemotoren for å forstå nettsidens innhold. Denne teksten vises under tittel i søkemotorens søkeresultat.

Informasjon i denne meta-taggen vil være automatisk fylt ut, men KUN dersom det finnes innhold i spesifikke felter. Det er ulike felt Gurusoft henter informasjon fra, avhengig om det er et produkt, artikkel eller en side.

Produkt:
På produkt henter løsningen det som måtte være fylt inn i feltet som heter “Salgstekst”.

Artikkel:
På artikkel henter løsningen det som måtte være fylt inn i feltet som heter “Ingress”.

Side:
På side henter løsningen det som måtte være fylt inn i feltet som heter “Beskrivelse” som finnes under “Grunndata”-fanen.

Dersom det ikke er lagt inn noe innhold i de respektive felter på enten produkt, artikkel eller side, så vil det ikke håndteres automatisk. Meta-taggen “Beskrivelse” vil derfor være tom.

Det er god grunn til å fylle ut "Beskrivelse" under “Søkemotor (SEO)”-fanen selv om det er fylt ut informasjon i de feltene som løsningen henter automatisk fra. For å oppnå optimal effektivitet bør innholdet i “Beskrivelse” være konsist og kortfattet på mellom 50 og 160 tegn. Dersom innholdet i taggen har flere tegn enn dette, vil Google kutte teksten når maks lengde på 160 tegn er nådd, selv om det er midt i en setning. Derfor bør dere skrive en egen dedikert SEO-beskrivelse på maks 160 tegn. Den bør inneholde en oppsummering av innholdet og de viktigste nøkkelordene som er brukt på det aktuelle produktet, artikkelen eller siden. Det vil bidra til at dere oppnår optimal effektivitet i forhold til søkemotorrangering.

Oppsummert:  

  • Innholdet i beskrivelses-taggen vises som beskrivelse under tittel i søkemotorens søkeresultat.
  • Det bør inneholde en oppsummering av innholdet og de viktigste nøkkelordene. For optimal effektivitet bør beskrivelsen være 50-160 tegn lang.
  • Dersom SEO-feltet "Beskrivelse" ikke er utfylt hentes data fra produktets salgstekst, artikkelens ingress og sidens beskrivelse. NB: Her vil søkemotor kutte av midt i en setning når maks lengde er nådd, så det anbefales å forfatte en dedikert SEO-beskrivelse.

 

Nøkkelord/Keywords (BØR)

Nøkkelord er en meta-tagg som skal fortelle søkemotoren om det viktigste innholdet på siden. Den bør inneholde relevante søkeord/søketermer som bidrar til at brukere finner denne siden i søkeresultater.

Dette er et felt som dere må fylle ut selv hvis det skal ha innhold, da det ikke er informasjon som kan hentes automatisk fra noen andre steder.

Trenden er igjen at vi ser en økt bruk av nøkkelord og dens relevans for søkemotoren. Det er derfor lurt å prioritere dette på de viktigste sidene, artiklene og produktene.

I tillegg til at dette er noe som er synlig for søkemotorer, benyttes det også av den interne søkemotoren ved søk på produkter. Det betyr at dere kan definere nøkkelord som vil gi treff på produktet ved et internt søk på nettstedet.

Nøkkelord i dette feltet legges inn med mellomrom som skilletegn. Det kan også benyttes komma som skilletegn, men da må dere ha siste versjon av den interne søkemotoren. Tidligere versjoner har kun støtte for mellomrom som skilletegn.

Oppsummert:

  • Nøkkelord bør gjenspeile det viktigste innholdet på nettsiden og inneholde søkeord/søketermer som man ønsker skal gi treff i søkemotorer.
  • Nøkkelord for produkter blir også indeksert i den interne søkemotoren.
  • Dersom nøkkelord ikke er angitt, henter ikke systemet frem andre data og nøkkelord/keywords blir tom for produktet/siden/artikkelen.
  • Benytt mellomrom som skilletegn. Dere kan bruke komma, men kun dersom dere er på siste versjon av den interne søkemotoren, ellers vil det ikke resultere i treff på det interne søket.  

 

Canonical

Hensikten med denne lenke-taggen er å fortelle søkemotoren hvilken side som skal indekseres og rangeres når man har ulike sider med duplikat innhold.

Dersom det finnes ulike sider med samme innhold, så har man duplikat innhold. Søkemotorer er ikke spesielt glad i at det finnes duplikat innhold uten at det også er markert som duplikat innhold. Canonical er utviklet for å nettopp kunne markere slikt duplikat innhold.

Det er mulig å ha duplikat innhold på ulike domener (ulike nettsteder). I slike tilfeller bør det også markeres med en canonical. Da må man legge inn en fullstendig lenke (hele lenken inkludert domenenavnet). Dersom dere legger inn en canonical-lenke som er innenfor samme domene, så legges det inn en relativ lenke. Det betyr at dere ikke tar med domenenavnet, f.eks “nettbutikk.no”, men kun tar med det som kommer etter det, f.eks “hovedsiden-med-innhold-som-skal-indekseres”.

Når det legges inn en lenke her, vil siden man legger den inn på ikke indekseres av søkemotoren, men all trafikk konsentreres til den lenken man legger inn. Dette bidrar til bedre ranking for nettopp denne siden.

Oppsummert:

  • Canonical brukes til å fortelle søkemotoren at denne siden ikke skal indekseres.
  • Legg inn lenke til den nettsiden som dere ønsker å konsentrere trafikken til. Bidrar til bedre ranking for nettopp denne siden.
  • Legg inn relativ lenke dersom det er innenfor nettstedet, eller fullstendig lenke dersom innholdet befinner seg på et annet domene.

 

Gammel URL

Dette feltet benyttes for å dirigere trafikk fra en tidligere URL (lenke) til en side. På fagspråket heter dette “301 Permanent redirect”. Det forteller søkemotoren at den skal indeksere ny lenke i stedet, og trafikken og brukeren dirigeres til den siden man legger dette inn på.

Dette brukes for å bevare en gammel url til siden, typisk en tidligere lenke til en nettside/produkt dersom dere har endret på URL-alias, eller når dere bytter over til Gurusoft som plattform. Hvis dere f.eks har en side som har levd en stund og ønsker å endre URL-alias på denne, bør den tidligere lenken dere endrer fra legges inn som “Gammel URL”. Da hindrer dere at den tidligere lenken gir en 404-side for brukeren, hvor det gis en feilmelding om at siden ikke finnes. Det samme gjelder dersom dere lager en ny side/artikkel/produkt som skal overta.

Lenken som dere legger inn i dette feltet skal være en relativ lenke. Det betyr at dere ikke tar med domenenavnet, f.eks “nettbutikk.no”, men kun tar med det som kommer etter, f.eks “gammel-side-lenke”.

NB! Enkelte nettlesere mellomlagrer redirects som gjør at en endring av "Gammel URL" ikke fungerer med en gang dersom siden er besøkt tidligere. Benytt eventuelt inkognito/privat modus som gir ny sesjon for å teste at det fungerer.

Det er mulig for Gurusoft å legge opp flere "Gammel URL"-felter for dere dersom en side skal samle opp trafikk fra mange tidligere nettsider.

Oppsummert:

  • "Gammel URL" brukes for å bevare en gammel lenke til siden, typisk en tidligere lenke til en nettside/produkt dersom dere har endret på URL-alias, eller når dere bytter over til Gurusoft som plattform.
  • Gir en "301 Permanent redirect" som forteller søkemotorer at de skal indeksere ny lenke i stedet.
  • Legg inn relativ lenke, det vil si det som kommer etter domenet, for eksempel "gammel-side-lenke".

 

Prioritet (Sitemap)

Dette feltet brukes til å fortelle søkemotorer hvilken prioritet nettsiden skal ha innad på nettstedet, og det genereres som et felt i nettstedets sitemap. På norsk kalles sitemap for et nettstedskart. Det er en fil som inneholder en strukturert liste over alle sidene på nettstedet.

I dette feltet settes det en verdi mellom 0.0 og 1.0, hvor 1.0 er høyeste prioritet. Høyere prioritet tilsier at nettsiden også blir besøkt oftere av robotene til søkemotor.

På skrivende tidspunkt informerer Google om at de ikke tar hensyn til denne taggen i sitemap. Det er mulig at andre søkeroboter gjør det, men siden Google som viktigste søkemotor ikke tar hensyn til det, så er dette feltet sannsyligvis ikke noe dere bør bruke tid på. Dersom dere er usikre, så anbefaler vi å forhøre dere med deres SEO-partner.

Oppsummert:

  • Setter prioriteten på nettsiden innad på nettsiden og brukes av programmet som genererer sitemap.
  • Google hensyntar for tiden ikke dette, og det anbefales derfor ikke å bruke mye tid på det.

 


Sammendrag for de ulike feltene

Tittel/Title (MÅ):

  • Innholdet i tittel-taggen vises som tittel i nettleserfanen og som tittel på søkeresultatet i søkemotoren.
  • Vær konsis, spesielt på viktige sider og produkter, og hold dere mellom 10-70 tegn.
  • Dersom feltet ikke er utfylt, hentes data fra sidens, artikkelens eller produktets tittel.

Beskrivelse/description (MÅ):

  • Innholdet i beskrivelses-taggen vises som beskrivelse under tittel i søkemotorens søkeresultat.
  • Det bør inneholde en oppsummering av innholdet og de viktigste nøkkelordene. For optimal effektivitet bør beskrivelsen være 50-160 tegn lang
  • Dersom SEO-feltet "Beskrivelse" ikke er utfylt hentes data fra produktets salgstekst, artikkelens ingress og sidens beskrivelse. NB: Her vil søkemotor kutte av midt i en setning når maks lengde er nådd, så det anbefales å forfatte en dedikert SEO-beskrivelse.

Nøkkelord/Keywords (BØR):

  • Nøkkelord bør gjenspeile det viktigste innholdet på nettsiden og inneholde søkeord/søketermer som man ønsker skal gi treff i søkemotorer.
  • Nøkkelord for produkter blir også indeksert i den interne søkemotoren.
  • Dersom nøkkelord ikke er angitt, henter ikke systemet frem andre data og nøkkelord/keywords blir tom for produktet/siden/artikkelen.
  • Benytt mellomrom som skilletegn. Dere kan bruke komma, men kun dersom dere er på siste versjon av den interne søkemotoren, ellers vil det ikke resultere i treff på det interne søket.

Canonical:

  • Canonical brukes til å fortelle søkemotoren at denne siden ikke skal indekseres.
  • Legg inn lenke til den nettsiden som dere ønsker å konsentrere trafikken til. Bidrar til bedre ranking for nettopp denne siden.
  • Legg inn relativ lenke dersom det er innenfor nettstedet, eller fullstendig lenke dersom innholdet befinner seg på et annet domene.

Gammel URL:

  • "Gammel URL" brukes for å bevare en gammel lenke til siden, typisk en tidligere lenke til en nettside/produkt dersom dere har endret på URL-alias, eller når dere bytter over til Gurusoft som plattform.
  • Gir en "301 Permanent redirect" som forteller søkemotorer at de skal indeksere ny lenke i stedet.
  • Legg inn relativ lenke, det vil si det som kommer etter domenet, for eksempel "gammel-side-lenke".

Prioritet:

  • Setter prioriteten på nettsiden innad på nettsiden og brukes av programmet som genererer sitemap.
  • Google hensyntar for tiden ikke dette, og det anbefales derfor ikke å bruke mye tid på det.

Hva synes du om denne artikkelen?

Lenker
Min side