Til toppen

Informasjon om URL'er

URL er et begrep alle som jobber med nettbutikk må ha et forhold til. Når man benytter og jobber med URL'er, er det flere ting man bør være klar over.

2. november 2020 av Edvard Susnic Krossøy


Hva er en URL?

URL er en forkortelse for "Uniform Resource Locator", og er en tekst-streng som identifiserer en spesifikk (unik) nettside. Dette kan sammenlignes med en adresse man skriver inn i google maps som skal gi en spesifikk lokasjon. En URL er derfor alltid unik, siden den alltid angir ett sted.

Et eksempel er https://www.gurusoftecommerce.no/gurukilden. Denne URL'en vil lede til "Gurukilden", som er en side inne på nettstedet gurusoftecommerce.

En URL består av to deler/ledd:

  1. Domene, som er addressen til selve nettstedet. Eksempel: gurusoftecommerce.no
  2. Alias, som er addressen til det spesifikke stedet (side/artikkel/produkt) inne på nettstedet. Eksempel gurukilden

Den fullstendige URL'en blir sammensatt av disse to delene (med / som skilletegn). Eksempel: gurusoftecommerce.no/gurukilden

PS! "/Alias" refereres ofte til som relativ URL, ettersom denne er relativ til hvert enkelt nettsted (domene)

  • Det er kombinasjonen av disse leddene (domene + alias) som må være unik.

Vi kunne for eksempel laget en side som hadde alias "gurukilden" på nettstedet gurusoft.no også. Da ville URL'en blitt gurusoft.no/gurukilden, og denne ville vært unik fordi domene "gurusoft.no" ikke har noen eksisterende side, artikkel eller produkt som benytter "gurukilden" som alias. Men på grunn av at denne siden ikke er opprettet på gurusoft.no, så vil gurusoft.no/gurukilden resultere i en 404 side med feilmeldingen "Siden du forsøkte å nå finnes ikke lenger". Det er fordi det ikke finnes en nettside for adressen/lokasjon til denne URL'en.

Hva med "https" og "www"?

Dette har ingen ting med selve URL'en å gjøre, men med oppsettet til hele nettstedet (som eksempelvis gurusoftecommerce.no).

  • https er en protokoll for kommunikasjon over internett. S'en i https angir at nettstedet er satt opp med et sikkerhetssertifikat for kryptert og sikker kommunikasjon. Alle nettsteder levert av Gurusoft skal være satt opp med et slikt sikkerhetssertifikat.
  • www er en konvensjon for kommunikasjon på internett. Det er standard at et nettsted er satt opp med www før selve URL'en.

For å gå til nettsider på dette nettstedet (gurusoftecommerce.no) vil både gurusoftecommerce.no og https://www.gurusoftecommerce.no fungere fint for alle gyldige alias, siden nettstedet er satt opp for at det skal fungere slik.

Bruk av URL'er

Det er noen regler man alltid bør følge når man legger til URL'er på knapper, bilder eller andre elementer:

  • Alltid bruk "/Alias" når du legger til en URL som linker videre på samme nettsted (dette kalles ofte internlenker)
    • Eksempel: Banneret vi har på forsiden som linker til "Gurukilden" har URL'en "/gurukilden"
    • Dette refereres generelt til som relativ URL
    • Alias vil alltid være synlig på sider, artikler og produkter under "Grunndata" (det står "URL alias" noen steder, som er det samme som Alias).
  • Alltid bruk fullstendig URL når man linker til sider utenfor nettstedet (eksterne linker)
    • Eksempel: Når vi linker til vår blogg på gurusoft.no legger vi til URL'en "https://www.gurusoft.no/blogg", ettersom dette er et annet nettsted (har et annet domene)
    • Her det anbefalt at linken åpnes i ny fane, slik at man ikke forsvinner ut av nettstedet man er inne på.
  • Når man er innlogget som administrator, vil man noen ganger oppleve at URL'ene ikke er "pene". Den "pene" URL'en bør alltid brukes som link.

Hvorfor er det viktig å bruke URL'er og hvor bør det brukes?

  • Det er viktig å bruke URL'er for å skape en brukervennlig navigasjon. Kunder/brukere skal kunne navigere seg videre internt på nettstedet uten å måtte gå i hovedmenyen, men klikke seg videre på produkter, artikler, knapper eller bilder/bannere.
  • Når en kunde/bruker er inne på nettstedet sin forside, er det viktig at det raskt og tydelig presenteres relevant informasjon, hvor det er mulig å klikke seg videre til en ny side, artikkel eller produkt for mer informasjon.
    • Dette gjøres ved å legge til internlenker (med relativ URL) på elementene man har på forsiden.
  • Bunnmeny bør brukes til å legge til linker til viktige og relevante sider eller artikler. Dette er noe kunder/brukere forventer å finne i en bunnmeny.
  • SEO - Bruk av internlenker er positivt for rangeringen i søkemotoren (https://www.google.com/)
    • Det gjelder også bruk av eksternlenker, men dette er ikke vanlig å bruke.
    • LES MER OM SEO HER

 

FAQ - spørsmål og svar om URL'er

Spørsmål:

Hva er et URL-parameter?

Svar:

Et URL-parameter er nøkler (identifikatorer) med tilknyttede verdier som kommer etter selve URL-en. Dette påvirker ikke hvilken side man havner på, den er alltid bestemt av URL'en, men det kan påvirke innholdet på selve siden. URL-parametere kommer alltid etter selve URL'en og stedet der man går over fra URL'en til URL-parametere merkes alltid med et spørsmålstegn: "URL?parameter=verdi". parameteret (nøkkelen) er alltid fast, mens verdien som settes etter "=" er dynamisk.

Eksempel:
https://www.gurusoftecommerce.no/nettsted?parent=10164
URL = https://www.gurusoftecommerce.no/nettsted , parameter-nøkkel=parent , parameter-verdi=10164

PS: Mer spesifikk informasjon om vår bruk av URL-parameteret "parent=" i neste spørsmål.


Spørsmål:

 

Hva er årsaken til at URL på sider avsluttes med "?parent=xxxxx". Eksempel: https://tilleggsprodukter.v3.demo.gurusoft.no/espegard?parent=10002

 

Svar:

Tallet som vises etter "parent=" er en forteller om siden sin plassering i nettstedet sin sidestruktur (kategoristrukturen) og brukeren sin navigasjon. Tallet er den unike id'en til siden (kategorien) brukeren kom fra i sin navigasjon. En side kan nemlig plasseres under flere andre sider i strukturen, og kan derfor ha flere veier å navigere seg frem til en side. Derfor er det også flere ulike brødsmulestier som kan vises når man er på en side, som viser "veien" inn til den siden. Ved at vi setter "parent=id" vet vi hvor brukeren kom fra i navigasjonen og presenterer riktig brødsmulesti (som er relevant der det er flere ulike "veier" / brødsmulestier).

Eksempel:

Siden https://tilleggsprodukter.v3.demo.gurusoft.no/espegard er selve siden sin URL, og man havner på siden med den URL'en. Ettersom denne siden ligger som "Underside" på to andre sider i strukturen, er det derfor to ulike "veier" for å havne på denne siden fra navigasjonen i hovedmenyen, og dermed også to alternative brødsmulestier som kan vises:
https://tilleggsprodukter.v3.demo.gurusoft.no/espegard?parent=10068 og https://tilleggsprodukter.v3.demo.gurusoft.no/espegard?parent=10002
Dette gjør at brødsmulestien på sider er dynamisk. Det å knytte opp brødsmulestien mot et slikt URL-parameter er en effektiv måte å sørge for at riktig brødsmulesti vises på en side som kan ligge flere steder i side(kategori)strukturen.

Alle sider er nemlig i utgangspunktet isolert, og de knyttes sammen i en struktur gjennom "Undersider" og "Plassering av side", som man legger til på sider inne i adminverktøyet. Det gjør det enkelt å administrere og endre nettstedets sidestruktur, slik at denne er 100% dynamisk. Dette er også årsaken til at vi heller ikke har flere ledd i URL'en (som "kategori1/landingside1/produkt1" og "kategori1/side2").

Hva synes du om denne artikkelen?