Til toppen

Hvorfor bruke attributter?

Er du usikker på hvorfor man bør ta i bruk attributter i nettbutikken, eller hvordan man kan bruke attributter? Her finner du mange gode svar!

7. mars 2022 av Edvard Susnic Krossøy


Det korte svaret er...

  • Attributter brukes i løsninger som skaper en bedre brukeropplevelse og kundetilfredshet
  • Attributter er positivt for søkemotoroptimalisering (SEO) og organisk søk (Google) - økt trafikk
  • Attributter er med på å skape økt salg / konvertering

 

Aktiv bruk av attributter er med på å skape en bedre og mer innholdsrik nettbutikk!

 

Men hva er egentlig attributter?

Attributter er strukturerte produktdata, og du kan lese mer om hva attributter er og hvordan man bygger opp produktattributter her

 


Hvordan bruke attributter for å oppnå disse fantastiske gevinstene?

Vi vil dele opp dette i to seksjoner. I første seksjon ser vi på hva du kan gjøre med attributter som er en del av standard løsning. I siste del ser vi på noen andre spennende løsninger som kan lages til deres nettbutikk, men som ikke er en del av standard løsning. 

Det som gjennomgås her, baserer seg på en av sesjonene fra Ecommerce SUMMIT 2021, og du kan se hele opptaket av sesjonen her.

 

Standard løsninger

Som en del av våre standard løsninger kan attributtter blant annet brukes til:

  • Spesifikasjoner
  • Filter
  • Variantnavigasjon
  • Grunnlag for automatisk datablad (PDF) generator

 

Spesifikasjoner

Bruk attributter til å gi brukerne en oversiktlig og strukturert informasjon om egenskaper til produktene.

 



Filter

Navigering fram til produkter gjennom filtrering er en effektiv måte å finne fram til produkter man er interessert i. Filter er en viktig og ofte foretrukken navigeringsmetode for mange sluttkunder.

Gjennom å arbeide aktivt med attributter på produkter, så kan man ta i bruk dette gjennom tilleggsproduktet "Dynamisk filter". Dere kan lage så mange filter dere ønsker, og sette opp ulike filter på ulike sider. Når dere har laget ett eller flere filter, velger dere selv hvilke sider dere vil bruke dem på.

 


Varianter

I tilfeller hvor man har mange like produkter, for eksempel en skomodell i mange ulike størrelser, så kan det være fornuftig å gruppere disse produktene i en variantstruktur.

For å kunne ta i bruk en variantstruktur på produkter, så må variantproduktene være satt opp med attributtverdier. Se mer her for informasjon om variantprodukt.

 



Datablad/produktkort

Gjennom tilleggsproduktet "PDF-generator", så kan dere gjøre det enkelt for dere selv og deres kunder - spar tid og la kundene selv laste ned utskriftsvennlige og oppdaterte PDF'er når de ønsker det.

 


Tilpassede løsninger

I tillegg til standard løsninger, kan vi lage mange spennende løsninger i deres nettbutikk - tilpasset akkurat deres behov.

Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser, og vi skal se på noen eksempler nedenfor.

 

Ikoner/grafikk

Ved bruk av attributter, så kan det settes opp en logikk hvor det vises ikoner så fort et attributt er tilstede på et produkt.

 


 

Ikoner kan også preseresenter med grafikk på produkter, for eksempel basert på tallverdi som representerer ulike kakediagrammer.

 



Lister

Det er fullt mulig å presentere attributter i egne lister/faner, og gjennom dette kan viktig og essensiell informasjon presenteres på en brukervennlig måte. 

 



Kulepunkter

Presenter viktig nøkkelinformasjon på en oversiktlig og brukervennlig måte.

 



Produktsammenligninger

I noen produktsortimenter kan sammenligning av produkter være et nyttig verktøy for brukeren. 

 



Produktrelasjoner

Ved bruk av attributter, så kan det bygges opp en logikk som dynamisk genererer alternative produkter.

 



Vi håper denne artikkelen ga litt innsikt i hvor kraftfullt attributter kan være, og hvor mye spennende man kan få ut av det. Som sagt ovenfor, så er det egentlig bare fantasien som setter begrensninger til hva man kan bruke attributter til - i tillegg til lommeboken da, selvfølgelig.

Skulle dere ha behov for å utforske dette videre og har behov for et møte for å komme i gang med attributter, så ta kontakt med Kundeservice eller din prosjektleder. Da skal vi sørge for å bistå dere i prosessen på beste måte. I de fleste tilfeller vil det også være lønnsomt å se på om det er noe av informasjonen på attributter som kan automatiseres gjennom import fra deres ERP.

Lykke til!


Hva synes du om denne artikkelen?