Visma Business og ulike typer priser/rabatter
I denne artikkelen ser vi på ulike oppsett av priser i Visma Business og hvordan dette gir seg utslag i ulike pristyper i nettbutikken.
7. februar 2022 av Produktavdelingen
Innholdet i denne artikkelen baserer seg på et standard oppsett av integrasjonsregler (blå regler), og hensyntar ikke eventuelle tilpasninger som kan være gjort i den enkelte løsning.
Produktpris
For at en prislinje i Visma Business skal bli grunnpris på produktet i nettbutikken må følgende være oppfylt:
- prislinjen må ha utfylt produktnummer (ProdNo) og salgspris (SalePr)
- feltet Faste priser/rab. (Fixed) må ha verdien 0
- prislinjen må IKKE ha noen av følgende felt utfylt:
- Kundenr (CustNo)
- Utsalgsrabatt%1 (SaleDcP)
- Kundeprisgr. 1 (CustPrGr)
- Kundeprisgr. 2 (CustPrG2)
- Kundeprisgr. 3 (CustPrG3)
- Produktprisgr. 1 (ProdPrGr)
- Produktprisgr. 2 (ProdPrG2)
- Produktprisgr. 3 (ProdPrG3)
Standard felter
Vi forholder oss som standard (blå regler) i prisintegrasjonen til følgende felt:
- Linjenr - LnNo
- Produktnr - ProdNo
- Utsalgspris - SalePr
- Faste priser/rab- Fixed
- Utsalgsrabatt %1 - SaleDcP
- Kundenr - CustNo
- Kundeprisgr. 1 - CustPrGr
- Kundeprisgr. 2 - CustPrG2
- Kundeprisgr. 3 - CustPrG3
- Endret dato - ChDt
- Endret tid - ChTm
- Fra dato - FrDt
- Til dato - ToDt
- Minsteantall - MinNo
- Produktprisgr. 1 - ProPrGr
- Produktprisgr. 2 - ProPrG2
- Produktprisgr. 3 - ProdPrG3
Litt om feltene "CustNo" og "SaleDcP"
Litt om hvordan vi bruker de ulike feltene i på prisrader i Visma Business:
- Kundenr (CustNo) - dersom feltet er utfylt vil prisen/rabatten gjelde for kun denne kunden
- Utsalgsrabatt%1 (SaleDcP) - dersom feltet er utfylt er prisen en rabattrad%, og den beregnes senere i nettbutikken på bakgrunn av grunnprisen
Litt om feltet "Faste priser/rab"
For feltet "Faste priser/rab", Fixed, tar vi hensyn til følgende bitverdier:
256 - noDiscount
Du kan velge å ikke beregne rabattprosent av utsalgs-, utleie- og innkjøpsprisene. Dette kan for eksempel gjelde kampanjepriser. Dette påvirker også prioriteten, slik at denne prisen vil få en høyere prioritet enn standard pris og rabatter.
1 - noBetterPrice
Dersom denne er valgt vil prisraden få en så høy prioritet i Gurusoft, slik at denne prisraden vil vinne over alle andre.
2 - noBetterDiscount
Dersom denne er valgt vil rabattraden få en så høy prioritet i Gurusoft, slik at denne raden vil vinne over alle andre.