Skip to main content
Til toppen

Versjoner, oppgradering og vedlikehold av kundetilpasninger

Som kunde av Gurusoft kan dere ta forretningsbeslutninger, uten tekniske begrensninger. Det gir en enorm fleksibilitet, og stiller noen krav.

I videoen nedenfor forteller Helge om Gurusofts forretningsmodell og tekniske løsning, og hvordan vi tenker når det kommer til versjoner og oppgradering av vår skytjeneste, hvilke fordeler dette gir med tanke på mulighet for kundetilpasninger, samt hvilket ansvar det innebærer.

 

Applikasjoner i skyen er typisk like for alle kunder/brukere, hvordan er dette hos Gurusoft?

Gurusoft Ecommerce er en tjenesteorientert skytjeneste bygget som en hybrid. Dette innebærer at våre kunders løsninger består av:

  • standard programvare i bunn - lik for alle
  • kundespesifikk-løsning i form av teknisk konfigurasjon, moduler, tjenester, design, mapping, integrasjonsregler og brukerinteraksjon tilpasset nettopp hver enkelt kundes forretningsbehov

Denne modellen gjør at Gurusofts kunder har stor fleksibilitet og skalerbarhet i sine løsninger. Våre kunder kan utvikle seg med Gurusoft og ta forretningsbeslutninger, uten tekniske begrensninger.

Når Gurusoft snakker produktnyheter og siste oppdatering, hva mener vi da?

  • Kunder skal egentlig ikke måtte tenke på versjoner av Gurusoft, kun følge med på de produktnyheter og nye muligheter som blir presentert og tenke over hva disse kan bety for egen forretning.
  • Hver gang Gurusoft jobber med en kunde er vårt utgangspunkt å ta i bruk siste versjon av programvarens presentasjonslag. På denne måten vil dere som er aktive med bestillinger hos oss alltid være på siste versjon innenfor en hovedversjon. Se mer om hovedversjoner nedenfor.

Hvorfor oppdaterer ikke våre løsninger automatisk?

  • Vi ivaretar oppdatering av skytjenestens infrastrukturnivå og handelsplattform uten at dere merker det.  
  • Men når det gjelder brukergrensesnittet og brukeropplevelsen så ønsker våre kunder å ha full kontroll på endringer som introduseres i sine nettløsninger og nettbutikker.
  • Programvaren leveres som en modularisert og lagdelt skytjeneste og to kunder er ikke like med tanke på hvilke tjenester som kjører.
  • Gurusofts konsulenter oppgraderer derfor kundens nettbutikkløsning i samarbeid og dialog med kunde for å ivareta deres kundespesifikke løsninger.

Hvor ofte kommer nye versjoner?

  • Gurusoft jobber kontinuerlig med produktutvikling. Vi jobber med endringer, forbedringer, feilretting eller ny funksjonalitet, og dette kan komme etter innspill fra våre kunder eller partnere eller igangsatt selv.
  • Nye versjoner kommer fortløpende, helt ned i annenhver uke, fra produktavdelingen.
  • Endringer som bryter med brukeropplevelsen eller tidligere prinsipper må gjøres fra tid til annen for å følge utviklingen i markedet og brukerne. Denne typen endringer kommer typisk med ett til to års mellomrom. Vi kaller denne typen endringer "hovedversjoner av programvarens presentasjonslag", dvs. selve nettbutikkløsningens brukergrensesnitt (front end og back end/admin).
  • Slike endringer som inngår i en hovedversjon krever mer av våre kunder og av våre konsulenter. For kunder kan det f.eks. være nye ting å sette seg inn i samt testing og kvalitetssikring av egen løsning, for konsulenter kan det være arbeid med å vedlikeholde deres kundetilpasninger. I tillegg vil det ofte være behov for opplæring, rådgiving og support rundt ny løsning. Ved denne type oppgraderinger vil vi bl.a. gjennomgå kundetilpasningene deres og diskutere og vurdere om det fortsatt er behov for eksisterende kundetilpasninger eller om disse kan erstattes av standard programvare.

Hvorfor må vi betale for oppgraderinger?

  • Oppdatering av skytjenestens infrastrukturnivå og handelsplattform inngår i programvareavtalen.
  • Oppgradering av hovedversjon/presentasjonslag (front end server) og kundetilpasset programvare inngår ikke i programvareavtalen. Denne delen av skytjenesten er kundespesifikk og arbeidet med dette følges opp av våre konsulenter som egne bestillinger. 
  • Som en del av kvalitetssikringen vil våre konsulenter ta løsningen deres innom et testmiljø der dere kan teste og gjøre dere kjent med endringene som kommer. Dette er et viktig steg for å sikre god opplæring, testing og kvalitet før oppgradert løsning blir produksjonssatt.

Hvorfor må vi betale når det er feil i løsningen?

  • Innmelding av feil knyttet til standard programvare er selvsagt dekket i avtalen.
  • Gurusoft fikser feil i standard programvaren og produktavdelingen gjør disse tilgjengelig i nye versjoner uten kostnad for kunde.
  • Eventuelle feil i programvarens forretningslag og plattform oppdateres fortløpende og uten at kunder tenker over det.
  • Gurusoft ønsker at kundens løsning alltid går innom testmiljø før den oppdateres i produksjon. Nettopp av den grunn at to løsninger ikke er like etter at de er bygget i våre skytjenester.
  • Feilrettinger og nye funksjoner kommer dermed automatisk med når dere bestiller en oppdatering av deres nettsted. Typisk når dere samler flere saker.

Hva koster en oppgradering?

  • Normalt tenker ikke våre kunder på arbeidet med oppdateringer. Deres løsning oppdateres kontinuerlig når vi jobber med deres bestillinger.
  • Har det gått lenger tid siden dere jobbet med nettløsningen kan det være større oppdateringer, såkalte hovedversjoner. Disse krever mer arbeid fra både dere og Gurusoft.

Hvordan kan vi redusere prisen ved oppgradering?

  • Mer ferdigvare og færre kundetilpasninger reduserer tid og kostnad ved en oppgradering.

 

Se her for mer informasjon om kundetilpasninger og fakturering.

Lenker
Min side