![](https://res.cloudinary.com/gurusoftecommerce-no/image/upload/d_standard_placeholder.png,f_auto,q_auto/v1589782998/g_4xRwDhx3_4xRwDhx3_1)
Administrere brukere med admintilgang i nettbutikken
Hvordan legge til/fjerne adminbrukere, og holde kontroll på hvem som har tilgang til adminverktøyet.
10. januar 2022 av Linda Fermann
Dere har selv ansvaret for å sette opp og vedlikeholde hvilke brukere som skal ha admintilgang i deres nettbutikk. Av sikkerhetsmessige årsaker er det noe vi ikke ønsker å gjøre for dere, da tilgang til adminverktøyet deres gir tilgang til sensitiv informasjon og avansert funksjonalitet i nettbutikken. Dere må derfor selv ta ansvaret for at personer som gis tilgang til adminverktøyet faktisk skal ha det, og innehar nødvendig kompetanse.
Når har man behov for å gjøre dette?
Typiske tilfeller hvor det er behov for å gjøre noe rundt dette, er når noen nye starter eller noen avslutter sitt arbeidsforhold hos dere, eller går over i annen stilling som ikke krever tilgang til adminverktøyet i nettbutikken.
Hvordan sette/fjerne admintilgang på en bruker?
Dette er svært enkelt. Dersom brukeren ikke finnes fra før, så må brukeren opprettes først. Typisk vil dette være personer i deres egen organisasjon, og brukeren opprettes under deres egen kunde i nettbutikken.
Så fort brukeren eksisterer, så navigerer du til brukerkortet, og der finner du et avhukningsvalg på "Administrator - Gir tilgang til nettbutikkens adminverktøy (backend)". Når dette alternativet hukes på og lagres, så har denne brukeren tilgang til adminverktøyet.
Dersom dette er en bruker som skal jobbe med innhold i nettbutikken, så bør det også hukes på "Se endringer umiddelbart i nettbutikkens front end (data friskes opp ved å laste den enkelte side på nytt, eller CTRL + F5)". Da vil denne brukeren kunne tvinge fram friske data i løsningens mellomlagring, slik at endringer sees umiddelbart.
![](https://res.cloudinary.com/gurusoftecommerce-no/image/upload/d_standard_placeholder.png,f_auto,q_auto/v1641800105/g_sPHpoNj1_sPHpoNj1_1)
Skal du fjerne admintilgang til brukeren, ja så huker du rett og slett vekk disse påhukningene og lagrer.
Lær mer om brukeradministrasjon her, og se del 6 for administrator-rollen.
Hvordan få oversikt over hvilke brukere som har admintilgang?
Også dette er veldig enkelt, og det har et viktig sikkerhetsmessig aspekt. Dere må ha kontroll på hvem som har admintilgang i deres løsning, og sørge for å fjerne personer som ikke skal ha det. Vi anbefaler at dere legger det inn som et sjekkpunkt som dere undersøker jevnlig.
Naviger til "Kunder"/"Brukere", og huk på "Administrator" i filtervalg.
Voila - nå har du en komplett oversikt! Og finner du at det er noen her som ikke skulle hatt tilgang, så er det bare å navigere inn på brukeren og fjerne avhukningene som forklart ovenfor.
![](https://res.cloudinary.com/gurusoftecommerce-no/image/upload/d_standard_placeholder.png,f_auto,q_auto/v1588764080/g_KBFHllMV_KBFHllMV_1)