Til toppen

Slik aktiverer du konverteringssporing i Google Analytics og Google Tag Manager

Med konverteringssporing vil dere enkelt få oversikt over hvilke produkter dere selger mest av, inntekter, samt måling av kunders handleatferd slik at dere enklere kan gjøre målrettede grep for å øke omsetningen.

25. mai 2021 av Fredrick Torheim Ekeberg


Denne veiledningen forutsetter at du allerede har opprettet en egen Google Analytics og Google Tag Manager konto.

Merk at skjermbilder og fremgangsmåte kan avvike fra det som er i Analytics / Tag Manager, da dette er grensesnitt som endrer seg jevnlig. Men pr. mai 2021 er dette en fremgangsmåte som fungerer, og prinsippene vil være de samme.

 

Aktivere sporing i Gurusoft adminverktøy

Det første vi starter med er å aktivere sporing i adminverktøyet. Dette gjør du under "System" --> "Oppsett" -->  "Google".

Legg inn Google Tag Manager ID'en deres i anvist felt for dette. Deretter huker dere på sjekkbokser for sporing av hendelser. "Gjennomført ordre" er sjekkboksen som må være aktivert for at konverteringssporing skal komme inn i Analytics.

 


Du har nå aktivert sporing fra nettbutikken, og vi kan nå gå videre til aktivering av netthandelssporing i Google Tag Manager.

 

Aktivere netthandelssporing i Google Tag Manager

  •  I Tag Manager trykker du på "Tags" i venstre kolonne. 
    • Trykk på "New".
    • Velg deretter "Tag Configuration".
    • Du vil nå få opp flere valg under "Choose tag type". 
    • Her velger du: Google Analytics: Universal Analytics.
  • Gi taggen et beskrivende navn. For eksempel "Konverteringssporing "nettstedsadresse" "
    • La "Track Type" stå til "Pageview".
    • Trykk på "Select Setting Variable" under Google Analytics setting.
    • Velg "New variable".
    • I feltet "Tracking ID" legger du inn deres UA-kode. Det vil si deres Google Analytics kode. Den gjenkjennes typisk slik: UA-1234567-1.
    • La "Cookie domain" stå til "auto". 
    • Trykk deretter på "> More settings".
    • Trykk på "Ecommerce". Huk på checkbox for "Enable Enhanced Ecommerce Features". Deretter huker du på checkbox for "Use data layer".
    • Gi deretter Variabelen et beskrivende navn og trykk på "Save". 
    • Huk på checkbox "Enable overriding settings in this tag".
    • Scroll ned til "More settings" igjen og sørg for at E-commerce er satt til "True" og at checkbox for "Use data layer" er huket på.
  • Deretter scroller du ned til "Triggering". Trykk på denne. 
    • Velg "All Pages".
  • Trykk på "Save".

Du har nå satt opp en tag og en variabel i Tag Manager for å binde sammen Google Analytics og Tag Manager kontoen deres. Dersom du har fulgt oppskriften riktig, bør taggen være satt opp på samme måte som på skjermbildet nedenfor.

NB!: Husk å publisere endringene du gjør i Tag Manager for at de skal bli gjeldende. Dette gjøres med knappen "Submit". En god leveregel er å alltid lage gode beskrivelser for hva man har gjort ved publisering, slik at det er enkelt for andre å finne ut av hva som er blitt gjort på et senere tidspunkt.

 

 


Aktivere netthandelssporing i Google Analytics

Siste steg for å aktivere konverteringssporing gjøres i Google Analytics. 

  • Naviger til "Administrator" (Ikonet er tannhjul).
  • Velg "Innstillinger for datautvalg" under "Rapporteringsvisning" (tredje kolonne).
  • Under nedtrekksmenyen "Valuta vist som" må dere ta stilling til ønsket valuta.

Naviger fra "Innstillinger for datautvalg" til "Innstillinger for netthandel".

  • Under "Konfigurering av netthandel" slår dere på begge knappene, slik at de blir aktivert. 
    • Trykk "Lagre".

Bildene nedenfor illustrerer aktiveringsprosessen i Analytics.



Du har nå på egenhånd aktivert konverteringssporing i Analytics, Tag Manager og i Gurusoft admin. Gratulerer!

Merk at det vil kunne gå noen få dager før sporingen kommer inn i Analytics. Følg med på dette under "Konverteringer" --> Netthandel" --> "Oversikt" i Google Analytics.

 

Vi bistår deg selvfølgelig dersom du har behov for det. Ta kontakt med kundeservice eller din prosjektleder, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.


Hva synes du om denne artikkelen?