Skip to main content
Til toppen

Nøkkelfelt

Nøkkefelt som produktnummer og kundenummer må aldri endres.

Alle dataflyter som skal integreres må inneholde et datafelt med en unik nøkkel som identifiserer objektet i en gitt kontekst. Hele poenget med disse identifikatorene er at de er unike, og de må ha en permanent tilknytning til dataene de identifiserer.

Eksempler på mulige identifikatorer er:

  • fødselsnummer
  • organisasjonsnummer
  • GPS-/kartkoordinater
  • EAN / GTIN / ISBN

For at data skal kunne integreres fra deres systemer og til nettbutikken må de også ha unike identifikatorer. Dette vil f.eks. være:

  • produktnummer
  • kundenummer
  • nummer på prisregel
  • ordrenummer

NB! Når data er integrert og kopiert til flere systemer, må disse identifikatorene aldri endres. Dersom det gjøres, vil integrasjonen oppfatte å motta nye data. Dvs. hvis f.eks. et produktnummer ble endret, vil det bli opprettet et nytt produkt i nettbutikken med det nye nummeret. Det gamle produktet vil fremdeles finnes i systemet, og for dette produktet vil det fungere på samme måte som å kutte kontakten, og dermed vil data ikke bli oppdatert.

Se for deg hva som skjer hvis du endret e-postadressen din, dvs. hvis du tok i bruk en ny e-postadresse, uten å fortelle det til de du kommuniserer med. Da vil du ikke automatisk få e-poster til ny adresse, og du vil gå glipp av all informasjon som sendes til den tidligere e-postadressen din. Du vil heller ikke motta mye nyttig informasjon til ny e-post som ingen du kommuniserer med kjenner til. Og mottakeren som sender e-poster til den gamle adressen tror at e-postene kommer frem, og forutsetter dermed at du er kjent med innholdet i dem.

Lenker
Min side