Til toppen

Hvorfor feilmelding i Google Search Console?

Sandefjord, 12.04.19, les om nylige endringer i Googles Search Console som gir feilmeldinger.

Feilmeldingen som kommer er: "Either “offers”, “review”, or “aggregateRating” should be specified". Vi skal i denne artikkelen forsøke å forklare hvorfor feilmelding samt hva Gurusoft og våre kunder kan gjøre.

De siste uker har Google kommet med omfattende endringer i Search Console. Endringene varierer fra analyser på tvers av domene til nye forbedringer. Mens de fleste av disse endringene ikke har hatt mye innflytelse på brukere, har tillegget av "Products" -forbedringen skapt hodepine for nettbutikker. Google har endret kravene til strukturerte data på nettsider.

Kort om strukturerte data (kilde: Google).
Oppmerking for strukturerte data er et annoteringssystem du kan legge til på nettstedet ditt. Med strukturerte data kan Google og andre nettplattformer automatisk lese informasjon på nettstedet ditt og hente ut produktinformasjon direkte fra HTML-innholdet ditt. Schema.org er en samling notater og annoteringer for strukturerte data som støttes og brukes av ledende søkemotorer og nettplattformer, inkludert Google.

Dere har kanskje sett feilmeldingen: "Either “offers”, “review”, or “aggregateRating” should be specified" i Google Search Console. Det betyr at produkter må berikes med enten "offers", "reviews", eller "rating". Bakgrunn for dette er at Google benytter disse for å angi "rich snippets", dvs. utvidet informasjon i søkeresultatet for å gi kunden en god grunn til å gå til nettopp denne siden, utvidet informasjon i denne sammenheng er et pristilbud, en produktanmeldelse eller en produktrating.  

I Gurusoft Ecommerce er det "offers" (pris) som er aktuelt for de fleste kunder. Utfordringen med dette er at Google krever både lagerstatus og pris (obligatoriske felt). Det er ikke alle Gurusoft kunder som har eller ønsker å presentere lagerstatus åpent til alle, spesielt dere som kun jobber med B2B kunder (presenterer hverken pris eller lagerstatus).

Gurusoft har i flere år fulgt standarden Schema.org, men siden mange av våre kunder velger å ikke vise pris og/eller lagerstatus før innlogging, har vi derfor valgt å ikke berike med disse metadataene som standard.

Siden dette er en fersk endring hos Google (Googles egne testverktøy er heller ikke oppdatert med endringen) så er det rimelig å anta at "feilene/manglene" betyr lite for selve pagerank for siden, men som sagt "rich snippets"  muligheten vil ikke være tilstede.

Gurusofts utfordring er som skrevet ovenfor at våre kunder ikke har dataene som Google nå forventer og således må vi sammen med våre kunder finne frem til løsninger som typisk vil komme i neste hovedversjon.

Kunder kan bestille utfylling av “offers”, “review” eller “aggregateRating” som kundetilpasning. Det er nok mest aktuelt for dere som jobber aktivt med B2C og ønsker å være aktive på Googles søkeresultat med Rich Snippets.