Til toppen

Ny Gurusoft Admin

Sandefjord, 24. oktober 2017

Gurusoft satser stort på produktinnovasjon og nyutvikling av våre programvareløsninger levert som skytjenester. Nå har vi "tatt egen medisin" og lansert dette nettstedet/nettbutikken som første pilotkunde på versjonen med helt nytt adminverktøy/backend. Vi må tilstå at prosessen med å utvikle helt nytt adminverktøy har blitt et større prosjekt enn planlagt. Vi har utvidet målbildet og ambisjonene og har satt oss et hårete mål om å ta posisjonen som det mest brukervennlige og effektive verktøyet for å jobbe med produktinformasjon, bilder, nettsider, netthandel og innholdspublisering, alt i ett helhetlig verktøy. Det skal ikke lenger være behov for å ha Wordpress eller et annet CMS verktøy for å jobbe aktivt med innholdsmarkedsføring som del av deres nettbutikk. 

Ny versjon av adminverktøy kommer sammen med en generell oppdatering av hele skytjenesten samt nettbutikkens frontend.

Pilotkunder gir Gurusoft verdifull tilbakemelding på brukervennlighet og tar bort barnesykdommene i vårt adminverktøy. Ny versjon kjøres i pilot inntil vi er trygge på at alle kunder kan ta ny versjon i bruk på en trygg og effektiv måte. Vi vil holde dere orientert om fremdriften og funksjonalitet. Alle er tjent med at vi har en kontrollert uttesting av ny versjon siden vi i praksis snakker om en helt ny applikasjon for å administrere deres nettsider/nettbutikk. 

Nyheter

Viktigste nyheter som kommer i  denne oppdateringen: 

Adminverktøy - brukervennlighet/UX

  • Front end og adminverktøy kjøres i samme sesjon
  • Egen admin verktøylinje i toppen av nettleser for administratorer
  • Dashboard med Google Analytics
  • Drag & drop sortering og layout
  • Hjelpetekster og video tilknyttet oppgaven
  • Endringer synlig umiddelbart
  • Samme prinsipper for UX (brukeropplevelse) gjennom applikasjonen
  • Global søkefunksjon (som Google)
  • Personlig dashboard, filter og expand/collapse
  • Export av data til csv (Excel/Google regneark)
  • Mobiltilpasset backend
  • Priser og prisregler kan vedlikeholdes i backend
  • E-post kommunikasjon tilgjengelig
  • Brukervennlig vedlikehold av produktattributter og verdilister, som dekker enkle og avanserte behov. Sorteres med drag & drop.
  • Masseoppdatering av produkter

Admin - innholdsmarkedsføring

  • Nettsted - struktur og sider
  • Sidekart
  • Layout og design på sider
  • Sider kan lagres som sidemaler
  • Dynamisk og statisk innhold
  • Enkelt å bytte ut hele nettsiden (kampanjer/testing)
  • Publisering og datostyring
  • Media - bilder og bannere - i nettskyen

Nyheter i nettbutikk/frontend

  • Optimalsering av internsøk i Solr
  • Søkemotoroptimalisering (SEO) oppdatert
  • Skytjenesten Cloudinary for bilder
  • Logg inn med Facebook og Google konto
  • Handlevognen på tvers av enheter bruker er innlogget på
  • Forbedret mobilnavigasjon og standard maler
  • Kundespesifikke entiteter/tabeller
  • Enda raskere nettbutikk (Google Pagespeed)
  • Lagt til flere schema.org elementer (strukturerte data)
  • Avansert fraktberegning, kundens pakkelogikk inn i fraktberegning
  • Forbedret internasjonalisering - valuta, språk og multisite (pågår)

Kunde (dere) styrer selv

  • Hvilken side skal være forside og infosenter
  • Google og Facebook kobling
  • Fri frakt B2B og B2C
  • Bruk av standard maler
  • E-post oppsett og kommunikasjon tilgjengelig
  • Priser kan vedlikeholdes i Gurusoft
  • Grunndata som produktgrupper, kundegrupper, tilgangsgrupper, roller, prisregler 
  • Viktig informasjon i kassen

Bilder i nettskyen - Cloudinary

  • Bildelagring flyttes ut i skyen
  • Opplasting, lagring og bildehåndtering
  • Maskinlæring - automatisk bildegjennkjenning og tagging
  • Lynrask lasting av bilder (CDN – Content Delivery Network)
  • Responsive og optimaliserte bilder
  • Ledende aktør, brukes av Netflix
  • Last opp bildet med varenummer og automatisk knyttet til nettbutikken
  • Webbasert analyseverktøy
  • Avansert bildebehandling 
  • Anbefaler kunder å opprette egen Cloudinary konto
  • https://cloudinary.com/features 

Status

Vi er i sluttfasen av arbeidet med vår kommende versjon, men vi ønsker nå å kvalitetssikre løsningen med tanke på at den skal være så brukervennlig som mulig, før den lanseres til alle våre kunder.

Funksjonalitet

Vi er ferdig med utvikling av mesteparten av ny funksjonalitet, men vi har en kort restanseliste som vi fremdeles jobber med. Det gjelder følgende funksjoner:

  • Forbedret internasjonalisering - valuta, språk og multisite (pågår)
  • Eksport av data til Excel (pågår)
  • Masseoppdatering ala Excel (pågår)
  • Mobiltilpasning av admin verktøy (pågår)
  • Import av nye enkeltprodukter og enkeltkunder fra ERP

Feilretting

Vi kan aldri garantere at programvaren vår er feilfri, men vi etterstreber at det skal være så få feil som mulig. Pilotperioden er viktig for å oppdage og rette feil. 

Brukeropplevelse

Vi vet at enkelte oppgaver i dagens admin er tungvint, og dette forsøker vi selvsagt å unngå i ny versjon. Vi er opptatt av at brukeropplevelsen her skal være så god som mulig. 

Dette er krevende å få til, spesielt når man samtidig skal ha fleksible løsninger. Vi tror vi skal ha funnet balansen på dette.

Fokuset vårt akkurat nå er å gjøre tester på brukeropplevelsen, sammen med enkelte pilotkunder, og følge opp og forbedre de områdene vi oppdager i den forbindelse. 

Pilotkunder

Vi ønsker at noen kunder skal teste ut løsningen, før den gjøres tilgjengelig for alle våre kunder. 

Til dere som ønsker å være, eller er, våre pilotkunder, så er det viktig at dere er klar over hva dette innebærer.

Arbeid i nettbutikken - for nye kunder

Dere som er nye kunder har fått en fungerende versjon av vår nye programvare.

Det betyr at dere kan jobbe med alt innhold i nettbutikken, og klargjøre nettbutikken for deres kunder.

Det kan tenkes at det er enkelte ting dere savner, eller dere oppdager noe som er feil, men generelt skal dere nå ha en moderne fungerende nettbutikk å jobbe i.

Opplæring

Vi etterstreber å legge inn hjelpetekster på de fleste funksjoner i nettbutikken. I tillegg vil vi ta i bruk videoer som en viktig del av opplæringsmaterialet, sånn at det blir enkelt for dere å gjennomføre opplæring i de temaene dere måtte ønske, når dere har tid og behov. Men før vi lager disse videoene ønsker vi å være ferdig med utvikling av all funksjonalitet, og være fornøyd med brukeropplevelsen. Det betyr at foreløpig er arbeidet med videoer planlagt noen uker frem i tid.   

Dere som er pilotkunder må nok derfor være forberedt på å bruke litt ekstra tid på å sette dere inn i programvaren, eller benytte våre konsulenter til å bistå dere med opplæring.

Mangler, feil og endringer

Siden dere nå har en versjon som foreløpig ikke er endelig og godkjent, betyr det at dere kan oppdage både ting dere mangler, og feilsaker vi foreløpig ikke har fått rettet. Det kan i tillegg hende at vi velger å gjøre noen endringer i løsningen.

Forhåpentligvis skal det ikke være de store sakene, men dere må være klar over at denne type saker kan forekomme.

Tilbakemeldinger fra pilotkunder

Vi ønsker å få tilbakemeldinger på programvaren og hvordan dere opplever den, som vi kan ta med inn i vår vurdering til forbedring av produktet. 

Noter gjerne ting dere synes er tungvint, ting dere lurer på, og feilsaker dere oppdager. Meld fra om disse sakene til deres kontaktperson i prosjektet som følger dem opp videre internt hos Gurusoft.

Alle kunder

Vi ser at det å være pilot på denne nye versjonen er populært, men vi har nå de pilotkundene vi trenger, og vi har til og med ventelister. Vi ønsker å teste på noen få eksisterende kunder før vi går ut med tilbud om oppdatering til alle sammen.

Når alle funksjoner er klare og er kvalitetssikret av våre pilotkunder vil vi tilby oppdatering til eksisterende kunder. Det kan være lurt allerede nå å sette dere inn i funksjonalitet og muligheter som kommer i ny versjon. Videre bør dere tenke over om kundetilpasninger skal videreføres eller om de er dekket av ny funksjonalitet og de muligheter som nå kommer med innholdsmarkedsføring og bygging av egne sider. Start gjerne med å bestille en Inspirasjonsdag med en Gurusoft konsulent. 

Oppdatering av nettbutikk plattformens presentasjonslag (front end) og kundetilpasset programvare bestilles hos Gurusoft som vanlig konsulentbistand. Vi forventer en viss pågang så det kan være greit å være tidlig ute med å bestille når i 2018 det passer med å kjøre en slik prosess.